22 oktober 2022 - 16:00
Veenendaal
Westerkerk

Baltic Landscapes

Het Monteverdi Kamerkoor Utrecht zingt hedendaagse Baltische folklore en brengt een sprankelend programma met componisten uit Estland, Letland en Litouwen. U hoort werken van onder andere Pēteris Vasks, Arvo Pärt, Veljo Tormis, Cyrillus Kreek, Urmas Sisask, Onutė Narbutaitė en Pärt Uusberg. Allemaal hebben ze de Baltische folklore als inspiratiebron gebruikt. In de werken staan de natuur – die bijna heilig is – en de dagelijkse dingen centraal. Het koor neemt u mee in de magische wereld van de bossen, de meren, de zee en de volksgeschiedenis van de uitgestrekte Baltische landschappen.

In de bijzondere, beeldende muziek zijn de klanken van de natuur te horen: zo horen we bij Tormis het huilen van de wind in de zeilen van een schip op zee, begeleid door een eenvoudig volksliedje, dat zich net als de golven eindeloos herhaalt. Narbutaitė roept de sfeer en de klanken op van een zomers bos vol kwetterende vogels, terwijl Uusberg het vallen van de avond verbeeldt in prachtige warme harmonieën.

Toegang vrij, collecte na afloop.