Dirigent

Elske te Lindert (1980, dirigent, sopraan en organist) studeerde orgel bij Gijs van Schoonhoven en Cor Ardesch en zang bij Maarten Koningsberger. Koordirectie studeerde ze in Maastricht bij Ludo Claesen.

Als organist is ze actief als solist en begeleider. Ze maakte verschillende opnames voor de Nederlandse Bachvereniging, voor hun website allofbach.com. Elske is cantor-organist in de Catharinakerk te Doetinchem. En in 2018 is Elske benoemd tot stadsorganist van Doetinchem. In 2021 kwam haar eerste orgel-CD uit, met muziek van Bach op het Flentrop-orgel in de Catharinakerk in Doetinchem.

Als zangeres heeft ze een brede concertpraktijk. Ze volgde masterclasses bij onder andere Margreet Honig en Paul Triepels en volgde lessen bij Johannette Zomer. Ze trad op als solist bij verschillende grote orkesten, waaronder Het Orkest van het Oosten, het Sint Petersburg Kamerorkest en Philharmonie Zuid-Nederland. Als sopraan maakt ze deel uit van het ensemble ‘Il Canto di Rame’. Met dit ensemble maakte ze een CD in 2016. Als sopraan werkt ze regelmatig voor Consensus Vocalis en in het verleden voor de Nederlandse Reisopera. Samen met haar man Johan van der Linden (saxofoon) vormt ze het duo ‘Flor de Tilo’. In dit duo speelt ze orgel en piano en zingt ze, al naar gelang wat het repertoire vraagt.

Ze is dirigent van het Deventer Vocaal Ensemble, Kamerkoor Decamerone, het Monteverdi Kamerkoor Utrecht en van de Catharinacantorij. Van 2003 tot 2019 was ze eindverantwoordelijke voor de studiedagen voor Liturgie en Kerkmuziek te Hoeven. Deze studiedagen zijn onder VIERkamp verder gegaan en ze is hier nog altijd de eindverantwoordelijke. In 2022 studeerde ze summa cum laude af voor haar master koordirectie bij Ludo Claesen aan Conservatorium Maastricht.

(Foto: Will van den Brandwww.elsketelindert.nl)