Korte historie

Oprichter van het Monteverdi Kamerkoor Utrecht is Wilko Brouwers. Tijdens zijn studietijd in Hongarije zong hij mee in het Monteverdi Kamerkoor Budapest. Toen hij weer naar Nederland terugkeerde, zei de dirigente van dat koor, Éva Kollár: “Als jij nu in Nederland een Monteverdikoor opricht, nodig ik jullie uit voor het festival voor Monteverdikoren dat ik hier ga organiseren.”

En zo geschiedde: het MKU werd opgericht en enkele jaren daarna namen we deel aan het Monteverdifestival in Budapest en Esztergom.

Op 13 november 2016 dirigeerde Wilko Brouwers zijn laatste concert van ons koor. Hij had er 27 jaar leiding aan gegeven. In de zomer van 2016 besloot hij dat het tijd was om bakens te verzetten en werd het project ‘Time is endless’ zijn laatste activiteit met ons.

Begin 2017 nam Wouter Verhage het stokje van hem over. Met deze jonge dirigent brak er een nieuw tijdperk aan voor het koor met als één van de hoogtepunten de lustrumreis naar Lincoln. Maar na zes jaar kwam aan deze gezamenlijke reis een einde met de prachtige concertserie ‘In Beauty May I Walk’ in voorjaar 2023 over de mens in relatie tot de natuur.

Kees Jan de Koning toonde zich bereid om als gastdirigent in dit overgangsjaar naar een nieuwe dirigent het koor te begeleiden. Wat resulteerde in een bijzonder concert rondom universele thema’s als verlangen, liefde en weemoed eind september 2023.

Per 1 oktober 2023 staat het koor onder leiding van onze nieuwe dirigent, Elske te Lindert. Een samenwerking waar we erg naar uitkijken!

dirigent Wouter Verhage