The Little Match Girl Passion

The Little Match Girl Passion van David Lang is een van de meest bejubelde koorcomposities van de 21e eeuw. Het werk is gebaseerd op het sprookje Het meisje met de zwavelstokjes van Hans Christian Andersen en beïnvloed door de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach.

David Lang schreef zelf de teksten naar vrij inzicht en bewerkte de gekozen passages uit de tekst van de Matthäus Passion naar een vrije poëtische vorm in het Engels. De compositie die hieruit is ontstaan, is een van de meest indrukwekkende en originele partituren in jaren. Het werk is oorspronkelijk geschreven voor vocaal kwartet, maar is door de componist ook bewerkt voor kamerkoor, solisten en 7 slagwerkinstrumenten. Het slagwerk wordt bespeeld door de koorzangers zelf.

Het programma wordt gecompleteerd met de expressieve Quatre motets pour un temps de pénitence van Francis Poulenc en het ingetogen Miserere van James MacMillan.

Het Monteverdi Kamerkoor Utrecht brengt hiermee een verstild, meditatief en contemplatief passieconcert. Een van de meest intieme luisterervaringen van het passieseizoen.

Voor aanvang van beide concerten houdt onze dirigent Wouter Verhage een inleiding als toelichting op de muziek.

U bent van harte welkom deze (gratis) inleiding bij te wonen. Voordat het concert begint heeft u nog even tijd om de benen te strekken.

Detail uit: “De heilige Veronica van Binasco” van Francois-Joseph Navez.

Programma:

Francis Poulenc
Quatre motets pour un temps de pénitence
1) Timor et tremor
2) Vinea mea electa