Gerard Franck

In memoriam Gerard Franck (1942-2006)

Op 15 juli 2006 overleed koordirigent/componist Gerard Franck. Hij leidde het Monteverdi Kamerkoor Utrecht in 1994 als gastdirigent in een project met Engelse en Amerikaanse koormuziek. Het MKU voerde in de loop der jaren meerdere composities van hem uit en legde die vast op de cd 'Fragments of a landscape'. Gerard Franck werd op 17 februari 1942 geboren in Maastricht, Daar studeerde hij aan het Conservatorium piano, koordirectie en schoolmuziek. Vanaf 1962 was hij als docent verbonden aan de Venlose Muziekschool. In 1968 vestigde hij zich definitief in Venlo. In datzelfde jaar werd hij dirigent van het Sint Franciscuskoor. Naast het Sint Franciscuskoor leidde hij het Venloos Gemengd Koor en was hij dirigent en grote inspirator van Kamerkoor Cantate, waarmee hij nationaal en internationaal veel erkenning oogstte. Gerard Franck was een man bij wie de liefde voor mensen vervlochten was met de liefde voor de muziek. Dat maakte hem én zijn kunstenaarschap uniek. Wij zullen hem niet vergeten.