Joep Straesser

In memoriam Joep Straesser (1934-2004)

Op woensdag 22 september 2004 overleed op 70-jarige leeftijd componist Joep Straesser. Het Monteverdi Kamerkoor Utrecht heeft in de loop der jaren vele van zijn prachtige koorwerken uitgevoerd en op cd opgenomen. Een unieke combinatie van détail en grote lijn, gedrevenheid en beheersing, emotionaliteit en afstandelijkheid kenmerkt de werken van Joep Straesser. Hij schreef visionaire muziek, die zich niet in een hokje laat plaatsen. Een half jaar voor zijn overlijden zong het Monteverdi Kamerkoor Utrecht de première van de 'Quattro Canzoni' (voor sopraansolo, koor, fluit, trombone en harp) en was Joep intensief betrokken bij het repetitieproces. Als hommage aan deze componist en zijn werk werd dit werk nogmaals geprogrammeerd in de zomer van 2006.

We zullen de samenwerking met Joep Straesser missen.