Vensters

Vensters image 'Vensters' is de titel van de audiovisuele productie die het Monteverdi Kamerkoor Utrecht in het najaar van 2008 zal uitvoeren. Centraal in dat programma staan de beroemde glas-in-loodramen van Marc Chagall in de synagoge van het Hadassahziekenhuis in Jeruzalem. De ramen beelden de twaalf stammen van Israël uit en zijn door Chagall ondergebracht in vier kleurfamilies: blauw, groen, rood en goudkleurig.

De vierdelige cyclus 'Okna' ('Vensters') voor trompet en orgel van de vorig jaar overleden Tsjechische componist Petr Eben beschrijft de diverse kleurfamilies van Chagall's ramen. Deze cyclus, uitgevoerd door Mariëlle Streun (trompet) en Ton van Eck (orgel), vormt het raamwerk van het programma. Het Monteverdi Kamerkoor Utrecht zingt koorwerken die bij de vier kleuren van Chagall aansluiten.

Petr Eben over de blauwe ramen: "Met de golven van de zee, de vissen in de wateren en de vogels in de lucht, is alles onafgebroken in beweging". Tegen deze blauwe achtergrond zingt Monteverdi Kamerkoor Utrecht het indrukwekkende drieluik "Tre Havsvisioner" (Drie Visioenen van de Zee) van de in 1966 overleden Zweedse componist Gösta Nystroem, die trouwens ook beeldend kunstenaar was.

Over de groene ramen zegt Petr Eben: "Dit is een pastorale scène waar dieren en planten in overvloed aanwezig zijn". Psalm 23, waarvan twee versies voor koor a capella zijn geprogrammeerd, sluit hierbij aan. "Hij wijst mij te liggen in grazige weiden" zijn immers de woorden van het tweede psalmvers.

In de derde serie ramen ziet Petr Eben het machtige rood van een zonsondergang boven de zee. Het rood van Psalmus CXXIII (van de jonge Spaanse componist Rafael Sánchez Mombiedro) is daarentegen een heftig rood: de haat van de menigte, woeste wateren, kolkende stromen en wilde beesten bedreigen ons, maar deren ons uiteindelijk niet. "Gezegend de Heer: Hij gaf ons niet prijs!"

De goudkleurige ramen zijn volgens Petr Eben vol van licht en helderheid. Licht en goud ("Lux aurumque") is het koorwerk dat hier prachtig bij aansluit. Het werd gecomponeerd door de jonge Amerikaanse componist Eric Whitacre.

Het programma "Vensters" zal beginnen met een korte inleiding door beeldend kunstenaar en Chagall-kenner Ruud Bartlema. Tijdens het concert worden de glas-in-loodramen van Chagall geprojecteerd in combinatie met abstracte kleurvlakken, op basis waarvan de diverse composities werden gekozen.

Een bijzonder concert waarin muziek, beeld en betekenis één geheel vormen.

Petr Eben (1929-2007) uit 'Okna': Modré okno - blauwe venster (Con moto)
Gösta Nystroem (1890-1966) Tre Havsvisioner
Petr Eben uit 'Okna': Zelené okno - groene venster (Andante pastorale)
Carl Nielsen (1865-1931) Dominus regit me
Bertus van Lier (1906-1972) Psalm 23
Petr Eben uit 'Okna': Èervené okno - rode venster (Risoluto e drammatico)
Rafael Sánchez Mombiedro (geb.1967) Psalmus CXXIII
Peter Eben uit 'Okna': Zlaté okno - gouden venster (Festivo)
Eric Whitacre (geb.1970) Lux aurumque

Concerten

Zo 9 november 2008
15.30 u
Grote Kerk, Almelo Toegang vrij
Zo 16 november 2008
15.00 u
Grote kerk, Emmen Toegang €10,00
Za 22 november 2008
20.15 u
Nicolaïkerk, Utrecht Toegang €10,00/€8,00

Toegangskaarten

Toegangsbewijzen voor de concerten in Emmen en Utrecht worden uitsluitend verkocht bij de ingang van de kerk vanaf een half uur voor aanvang van het concert. Reserveren is niet nodig; er zijn voldoende goede plaatsen beschikbaar.

Medewerkenden

Ton van Eck Orgel