Woorden van Christus

Woorden van Christus Wie in het gregoriaanse misrepertoire zoekt naar gezangen die gebaseerd zijn op citaten van Christus vindt vrijwel alleen alleluia- en communiogezangen. Daar is een reden voor: beide gezangen zijn rechtstreeks verbonden met de evangelielezing, de lezing uit het Nieuwe Testament, waarin Christus centraal staat. Behalve alleluia- en communiogezangen uit het gregoriaanse repertoire klinken tijdens dit concert koorwerken die gebaseerd zijn op citaten van Christus. Componisten als Arvo Prt, Peteris Vaksk, Knut Nystedt en Francis Poulec zochten naar een muzikale uitdrukking van Christus woorden, die aan de grootsheid ervan recht doet. Met de ingebruikname van het nieuwe orgel van de Oude Kerk, het in 1881 gebouwd Van Gruisen/ Van Oeckelen orgel, gaat de lang gekoesterde wens van Klaas Vellinga postuum in vervulling. Klaas was van 2001 tot aan zijn dood in 2013 cantor/organist van de Oude Kerk in Soest en jarenlang nauw met het Monteverdi Kamerkoor verbonden. U hoort het Van Gruisen/ Van Oeckelen orgel vanavond in de functie van begeleiding en improvisatie, steeds dienstbaar aan de zang. Klaas hechtte grote waarde aan de vocaliteit van een instrument en aan een wijze van spelen waarbij de instrumentalist de muziek laat ademen. Adem als de kwaliteit van het levende woord, de levende muziek.

Woorden van Christus
Arvo Prt
The Beatitudes (met orgel)

Alleluia Tollite iugum
Communio Ego sum vitis

Peteris Vasks
Pater Noster (met orgel)

Alleluia Ego sum pastor
Communio Beati mundo

Knut Nystedt
Peace I leave with you (a capella)

Francis Poulenc
Uit Quatre motets pour un temps de pnitence (a capella):
Tenebrae factae sunt

James Macmillan
Mitte manum tuam (a capella)

Alleluia Spiritus est
Communio Beatus servus

Jonathan Dove
Come you who are blessed (met orgel)

Concerten

za 20 januari 2018
20:00 u
15,= of 12,50
met CJP/65+
Kerkstraat
Soest
Oude Kerk van Soest

Reserveringen

Stuur daarvoor een e-mail naar reserveringen@monteverdikamerkoor.nl.
Vermeld in uw bericht:
Welk concert u wil bezoeken,
het aantal kaarten dat u wil reserveren,
en of u een kortingspas bezit,
en uw naam, telefoonnummer, woonplaats

Uw kaart(en) liggen dan klaar bij de ingang van de kerk, waar u kunt afrekenen.

Medewerkenden

Gregoriaans Schola o.l.v. Wilko Brouwers