REQUIEM

In het najaarsprogramma REQUIEM brengt het Monteverdi Kamerkoor Utrecht het prachtige Requiem van Duruflé, gecombineerd met hedendaagse koormuziek van Diederik van der Laag.

De Franse componist Maurice Duruflé (1902-1986) was in zijn tijd vooral bekend als organist. In 1947 voltooide hij zijn beroemde werk, het Requiem op. 9, voor koor en orgel. Hij liet zich bij dit werk inspireren door de gregoriaanse gezangen uit de dodenmis, die hij uit zijn jeugd kende van de koorschool van Rouen. Gestoken in een impressionistisch jasje zijn deze gregoriaanse gezangen een herkenbare rode draad door de muziek.
Naast Duruflé’s monumentale meesterwerk horen we in dit programma muziek van de jonge Utrechtse componist Diederik van der Laag (*1991). Hij schreef een drieluik over rouwverwerking, dat door tussenkomst van de pandemie nog nooit in zijn geheel geklonken heeft. Van der Laag kiest voor een heel persoonlijke aanpak, waarbij koorleden en solisten representanten zijn van de rouwende mens en de troostende omgeving.
Beide werken buigen zich over de dood en de betekenis ervan voor ons als individuen en als gemeenschap. Bij Van der Laag horen we de verschillende fasen van rouwverwerking in de muziek terugkomen, terwijl bij Duruflé optimisme, geloof en hoop de boventoon voeren.