MKU wint Straesser Verster prijs 2006

Prijs voor het MKU en Wilko Brouwers

Op 2 juli 2006 kreeg het Monteverdi Kamkoor Utrecht samen met dirigent Wilko Brouwers uit handen van mevrouw Stanny Verster (echtgenoot van de overleden componist Joep Straesser) de Straesser – Verster prijs 2006. Na afloop van het drukbezochte concert in de Utrechtse Nicolaïkerk werd naast de oorkonde een glazen kunstwerk overhandigd. (foto) Op dit transparante kunstwerk is een afbeelding van Joep Straesser te zien met daarin gegraveerd de eerste pagina van de ‘Quattro Canzoni’. “Glas is transparant en transparant is de koorklank die Wilko en zijn MKU telkens weer weten te bereiken” zo zei Stanny tijdens de prijsuitreiking. “En de Quattro Canzoni omdat dit het laatste werk van Joep is dat werd opgedragen aan het MKU. Bovendien heeft Joep dit werk als één van zijn laatste composities ook nog in première horen gaan”.

De Straesser – Verster prijs, die in 1996 is ingesteld door Joep Straesser en Stanny Verster, wordt toegekend aan een of meerdere musici die zich door een bijzondere prestatie of inzet ten aanzien van het werk van Joep Straesser hebben onderscheiden, bestaat uit een kunstobject plus een oorkonde, en werd eerder toegekend aan organist Klaas Vellinga (1996), fluitiste Eleonore Pameijer (1997), en organist Piet van der Steen (2004).