O NATA LUX

Van de engel die verscheen aan Maria, de herders in het veld, de wijzen uit het oosten die een ster zagen tot het grote mysterie van het kindje in de stal: het Monteverdi Kamerkoor Utrecht brengt een sfeervol kerstprogramma met muziek van componisten als Sweelinck, Poulenc, Tallis, Byrd, Britten en Tavener.

De titel van het concert is ontleend aan het openingswerk van het concert: ‘O nata lux’ van Thomas Tallis (1505-1585). Hierin wordt de Christus die geboren wordt aangeduid als ‘Licht geboren uit Licht’. Hierin klinkt al door dat dit kind is gekomen om onze zonden op zich te nemen en dat hij niet onder ons zal blijven. Het zet het kerstverhaal in een breder perspectief.

We sluiten af met de sprankelende Carol of the Bells: Hark how the bells, sweet silver bells, all seem to say ‘Throw cares away’! Merry Christmas!

O NATA LUX – Monteverdi Kamerkoor Utrecht o.l.v. Elske te Lindert