Pelgrimage

Mensen zijn voortdurend onderweg op hun levenspad. Iedereen maakt zijn eigen reis door het leven. Tijdens deze zoektocht komen universele thema’s aan bod: mensen zoeken naar een thuis, naar liefde, naar een bestemming, naar filosofische vraagstukken, naar religie of spiritualiteit en naar mysteries van het heelal. In een eigentijds programma brengt het Monteverdi Kamerkoor Utrecht een muzikale pelgrimage en wordt de luisteraar langs de grote vraagstukken des levens geleid.

Zo staat Dark Night of the Soul van Ola Gjeilo symbool voor de spirituele ervaring die iemand kan ondergaan tijdens een fase in zijn leven waarin hij zich eenzaam voelt, zonder hoop op een betere toekomst. Het leven als eeuwigdurende cyclus tikt traag voorbij in Again (after ecclesiastes) van David Lang, terwijl de Letse componist Pēteris Vasks een tekst van Moeder Teresa verklankt in zijn tijdloze The Fruit of Silence. In Five Hebrew Love Songs bezingt Eric Whitacre de liefde, naar vijf liefdesgedichten die geschreven werden door zijn vrouw Hila.

Met Pelgrimage viert het Monteverdi Kamerkoor Utrecht o.l.v. Wouter Verhage haar 30-jarig lustrum met werken van Ola Gjeilo, David Lang, Eric Whitacre, Pēteris Vasks, David Childs, Jonathan Dove en Ēriks Ešenvalds.

M.m.v. Ineke Geleijns (piano) en het Aristos Quartet: Evelien Jaspers (viool), Dmitry Ivanov (viool), Sylvain Dessane (altviool) en Otto Bakker (cello)

Ola Gjeilo

Tundra

Five Hebrew Love Songs

This Marriage

Jonathan Dove

Out of time: Quite fast (Strijkkwartet)

Pēteris Vasks

The Fruit of Silence

Jonathan Dove

Out of time: Stomping (Strijkkwartet)

David Lang

Again (after ecclesiastes)

Ēriks Ešenvalds

Stars

Jonathan Dove

Out of time: Lively (Strijkkwartet)

David Childs

Do not go gentle

Sleep

Jonathan Dove

Out of time: Gently moving (Strijkkwartet)

Ola Gjeilo

Dark Night of the Soul

Lustrumconcert

Vrijdag 4 oktober 2019, 20.15 uur

Pieterskerk, Pieterskerkhof 5, 3512 JR Utrecht

Koop hier online uw kaarten voor dit concert.