Dirigent en oprichter

Wilko Brouwers

Wilko Brouwers Wilko Brouwers werd als koordirigent opgeleid aan het Arnhems Conservatorium (bij Joop Schets en Hans van den Hombergh) en aan de Liszt Academie te Budapest (bij Istvn Prkai en Pter Erdei). Behalve het Monteverdi Kamerkoor Utrecht dirigeert hij de gregoriaanse schola van de Sint Benedictusabdij De Achelse Kluis. Wilko Brouwers is een veelgevraagd docent op het gebied van muziekpedagogiek, stemvorming en koordirectie. Koorwerken van zijn hand verschenen bij uitgeverij Harmonia en Ascolta.

Op 13 november 2016 dirigeerde Wilko Brouwers zijn laatste concert bij het
Monteverdi Kamerkoor Utrecht. Hij heeft het koor opgericht en er 27 jaar leiding aan gegeven. In de zomer van 2016 besloot hij dat het tijd werd om bakens te verzetten en werd het project Time is endless zijn laatste activiteit met het koor. Hoezeer het koor zijn beslissing om te stoppen ook kon begrijpen, tegelijk ervaarden wij het ook als een groot verlies.
De enorme inspiratie, integere muzikaliteit en gedrevenheid die Wilko het koor steeds weer heeft gegeven, alle prachtige programmas en creativiteit waar we van konden genieten gaan we ongelooflijk missen. De titel van het laatste project voelde dan ook in eerste instantie als een paradox: Time is endless, tijd is eindeloos. en de dirigent stopt. Geleidelijk beseften we dat het programma en de titel niet mooier gekozen hadden kunnen worden. Juist op dat moment. Tijd was, is en gaat door, zal er zijn. Dat betekent voor het MKU dat we in een doorgaande lijn staan, waar de rijkdom van de afgelopen jaren, alle herinneringen daaraan, als een schat met ons meedragen.
Dat heeft het koor gemaakt tot wat we op dit moment zijn, om van daaruit door te gaan in een nieuw avontuur. Het koor blijft verder gaan in die tijd, in vol vertrouwen onder de leiding van een nieuwe dirigent, Wouter Verhage en neemt daarin alles wat geleerd en ontwikkeld is als rijke ervaring mee. Met al onze dank aan Wilko.

Wij wensen hem nog veel mooie, inspirerende en muzikale jaren toe.

Namens het Monteverdi Kamerkoor Utrecht,
Elly Huisman, voorzitter