In Memoriam

Op 1 juni 2013 overleed Klaas Vellinga. Sinds de oprichting van het koor
  in 1989, onze zeer gewaardeerde vaste organist.

Klaas Vellinga (31 maart 1959 1 juni 2013)

Klaas Vellinga photo
Spiritus Domini replevit orbem terrarum

Bedroefd nemen wij afscheid van

Klaas Vellinga

die ons met zijn orgelspel 24 jaar lang begeleidde
en inspireerde.

Op zaterdagochtend 1 juni 2013 is Klaas gestorven, na een zwaar en uitputtend ziekbed.
Kort na de oprichting van het Monteverdi Kamerkoor Utrecht in 1989 kwam Klaas in contact met Wilko Brouwers. Vanaf dat moment heeft hij het koor muzikaal begeleid en geinspireerd. Hij heeft ontelbare concerten met het MKU samengewerkt. Bij de laatste concerten met het programma The unbearable lightness of music in maart jl. bespeelde hij zijn eigen Franse drukwindharmonium op onnavolgbare wijze. In de afgelopen 24 jaar heeft hij drie maal meegewerkt aan een cd-opname met het koor. Op de cds speelt Klaas werken van onder andere Joep Straesser. Daarvoor ontving hij de Straesser-Versterprijs in 1996.

Klaas Vellinga studeerde orgel aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht.
Hij vervolgde zijn orgelstudie aan het Utrechts Conservatorium bij Jan Welmers. Zijn programmering omvatte alle stijlperiodes, waarbij met name de hedendaagse orgelmuziek zijn belangstelling had. Als cantor-organist was hij verbonden aan de Oude Kerk te Soest.

Het MKU denkt in dankbaarheid terug aan de muzikale inspiratie die Klaas ons allen gaf.
Wij zullen zijn aanwezigheid bij en rondom het MKU bijzonder missen.

Monteverdi Kamerkoor Utrecht

zie ook: http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/news/article.php?storyid=5430