Over ons

Opgericht vanuit inspiratie en gedrevenheid in 1989 door voormalig dirigent Wilko Brouwers is het Monteverdi Kamerkoor Utrecht in de afgelopen 30 jaar uitgegroeid tot een enthousiaste groep van circa 22 zangers die de passie voor muziek samen deelt en uitdraagt. Het MKU zingt niet alleen oude muziek (Renaissance en Vroeg Barok) maar programmeert met grote regelmaat ook hedendaags koorrepertoire, waarbij soms wordt samengewerkt met instrumentale ensembles.
Diverse componisten droegen koorwerken op aan het MKU waaronder Joep Straesser; Vanwege de bijzondere vertolking van de koorwerken van deze componist werd het koor op 2 juli 2006 bekroond met het in ontvangst nemen van de de Straesser-Versterprijs. Ook won het Monteverdi Kamerkoor zowel in 1997 als in 2000 de Eerste Prijs tijdens het Nederlands Koren Festival in Rotterdam.

Wekelijks komt het koor op donderdag in Overvecht samen voor de repetitie. Het ensemble treedt ongeveer acht keer per jaar op in concertseries in heel Nederland. Daarbij neemt de Soirée Musicale, het jaarlijks concert voor vrienden van het MKU, een bijzondere plaats in. Ook vermeldt de kooragenda regelmatig radio-opnamen en optredens in het buitenland.