‘Love and Poetry’-concertserie najaar 2023

In het programma ‘Love and Poetry’ worden het Bijbelse Hooglied en Shakespeare samengebracht.
Hoewel de poëzie van het Hooglied – over verlangen, liefde, weemoed en verwachting – door de eeuwen heen op muziek is gezet, klinken tijdens het concert uitsluitend stukken uit de Renaissance, van o.a. Palestrina, Bouzignac en Brumel.
Dit idioom wordt afgezet tegen verklankingen van teksten van William Shakespeare (1564-1616) uit recenter tijd. Zijn sonnetten en toneelstukken spreken mensen tot op de dag van vandaag aan: ons eigen leven in al zijn verscheidenheid en tegenstrijdigheid krijgt hierin een podium. Componisten als Vaughan Williams, Tavener, Park en Chilcott weten de sfeer van de tekst op onnavolgbare wijze te raken en de authentieke emotie over te brengen.

Ruth Fraser, Shakespeare-kenner bij uitstek, zal de luisteraar in een aantal intermezzo’s als ‘wandelaar’ meenemen langs de teksten van de muziek. Ruth komt uit Engeland en studeerde Historical Performance of Voice aan Trinity Laban in Londen en Klassieke Zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, voordat ze in 2015 werkzaam werd als coördinator bij de afdeling Zang.

Monteverdi Kamerkoor Utrecht o.l.v Kees Jan de Koning

Concerten: