Iris Dijkstra (sopraan) reflecteert op afgelopen concertserie:

‘Love and poetry, zo heette het programma dat het Monteverdi Kamerkoor onlangs ten gehore bracht. Een bijzonder programma rondom universele thema’s als verlangen, liefde en weemoed. Renaissance-componisten zoals Palestrina en Brumel wisten daar wel raad mee. Zij zetten delen uit het bijbelse Hooglied op muziek. Het resultaat? Stemmen die om elkaar heen dartelen als de geliefden van wie het Hooglied verhaalt. Maar ook Shakespeare kon er wat van. Zijn teksten, soms met dubbelzinnige ondertoon, namen modernere componisten als Bob Chilcott en Matthew Harris als uitgangspunt. En dat leverde weer grappige, soms mysterieuze, dan weer dramatische liederen op.

Tijdens het concert, onder leiding van gastdirigent Kees Jan de Koning, werden oud en nieuw, Hooglied en Shakespeare, afgewisseld. Verteller en Shakespeare-kenner Ruth Fraser gaf daarbij met poëtische intermezzi de nodige duiding. Alles bij elkaar een boeiend programma dat we op 30 september in de Abdijkerk van Den Haag en op 1 oktober in de Lutherse Kerk in Utrecht uitvoerden, beide keren voor enthousiast publiek.

Van Kees Jan, die onder andere zingt bij het Nederlands Kamerkoor, hebben we intussen afscheid genomen. Na het vertrek van Wouter Verhage, onze vorige dirigent, was Kees Jan bereid ons tijdelijk onder zijn hoede te nemen. Hij werkte met ons intensief aan de koorklank. Met onze nieuwe dirigent Elske te Lindert staan we alweer in de startblokken voor het volgende programma. Dit zal in december worden uitgevoerd. Wees welkom!’